Isnin, 17 Disember 2018

UJIAN KONSERVASI PIAGET

Posted by Unknown at 11:57 PTG 0 comments
UJIAN KONSERVASI PIAGET


  • ketekalan (consistency) merupakan satu aspek yang boleh dikaitkan dengan jisim, isipadu dan keluasan.
  • bertujuan untuk memastikan murid-murid memahami ketekalan jisim dan isipadu walaupun diletakkan, disusun/diatur di tempat/ keadaan yang berbeza.
  1. pengekalan kuantiti atau bilangan
  2. pengekalan ruang
  3. pengekalan individu
  4. pengekalan berat

LEMBARAN KERJA DAN AKTIVITI BERKAITAN KECERDASAN HOWARD GARDNER

Posted by Unknown at 9:59 PTG 0 comments
LEMBARAN KERJA DAN AKTIVITI 


LINGUISTIK




VISUAL


KINESTETIK

AKTIVITI SETIAP KECERDASAN

Posted by Unknown at 9:49 PTG 0 comments
ANTARA AKTIVITI YANG BOLEH DILAKUKAN MENGIKUT KECERDASAN PELBAGAI YHOWARD GARDNER

LOGIKAL MATEMATIK

  • Membuat kiraan (luar kelas)
  • Menganalisis
  • Mathematical games(permainan)-sudoku
VISUAL
  • Melukis dan mewarna
  • Mencanting batik
  • Mural dinding 
  • Aktiviti pengajaran berdasarkan gambar
LINGUISTIK
  • Pembelajaran dalam bentuk puisi-bina, dan deklemasi
  • Pertandingan sahiba
  • Perbahasan dan forum
KINESTETIK
  • Aktiviti senaman jasmani
  • Drama
INTERPERSONAL
  • Latihan dalam kumpulan
  • Program mentor mentee
INTRAPERSONAL
  • Kebolehan untuk berdikari
  • Suka bersendirian
  • Memiliki keyakinan diri yang tinggi
  • Memberi reaksi dan pendapat yang bernas pada sesuatu topik
NATURALIS
  • Menjalankan aktiviti pembelajaran di luar kelas-kutip daun
  • Lawatan ke hutan simpan dan nurseri -nama pokok dan jenis bunga
SPIRITUAL
  • Perbincangan (diskusi ilmu)
  • Membaca al-quran (islam)
  • Bercerita, perbincangan, sajak






CIRI-CIRI SETIAP KECERDASAN

Posted by Unknown at 9:18 PTG 0 comments
ANTARA CIRI-CIRI SETIAP KECERDASAN HOWARD GARDNER.

LOGIKAL MATEMATIK

  • Dapat selesaikan masalah matematik dengan cepat 
  • Suka menggunakan komputer
  • Suka melakukan eksperimen-perkara tak difahami-melibatkan kiraan.
VISUAL
  • Suka subjek yang melibatkan peta,carta
  • Suka melukis
  • Suka penuhkan ruang yang kosong pada kertas
LINGUISTIK
  • Suka menulis,bercerita 
  • Mempunyai ingatan yang baik pada nama tempat,tarikh dan lirik
  • Suka pada permainan bahasa 
KINESTETIK
  • Mahir dalam bidang sukan,seni (menari)
  • Mahir dalam bidang kemahiran yang melibatkan tubuh
MUZIKAL
  • Boleh bermain alat muzik
  • Faham not-not muzik
  • Perlu muzik apabila belajar
INTERPERSONAL
  • Mudah menyesuaikan diri dengan orang lain 
  • Pendengar yang baik
  • Mengambil berat perasaan orang lain 
  • Suka bekerja dalam kumpulan
INTRAPERSONAL
  • Kebolehan untuk berdikari 
  • Suka bersendirian
  • Memiliki keyakinan diri yang tinggi 
  • Memberi reaksi dan pendapat yang bernas pada sesuatu topik
NATURALIS
  • Boleh mengenalpasti haiwan,tumbuhan 
  • Gemar meneroka alam,flora,fauna
  • Suka menanam pokok
SPRITUAL 
  • Taat kepada ajaran agama masing-masing
  • Minat belajar hal-hal agama

MAKSUD SETIAP KECERDASAN

Posted by Unknown at 9:01 PTG 0 comments
ANTARA MAKSUD SETIAP KECERDASAN PELBAGAI HOWARD GARDNER.

LOGIKAL MATTEMATIK

  • Berkaitan dengan logik,abstrak, penaakulan secara deduktif serta berfikir secara konseptual mempunyai kemampuan dalam menggunakan angka dengan baik.
VISUAL
  • Keupayaan untuk memahami ruang serta berfikir dengan menggunakan gambar dan imej yang jelas.
LINGUISTIK
  • Berkaitan dengan kata-kata,lisan atau bertulis, pembacaan dan bahasa.
KINESTETIK
  • Berkemampuan menggunakan seluruh tubuh untuk mengekspresikan idea dan perasaan.
MUZIKAL
  • Kemampuan untuk menggemari, mendiskriminasi dan meluahkan perasaan melalui muzik.
INTERPERSONAL
  • Kemampuan untuk memahami,berkomunikasi dan berhubung dengan orang lain dan kumpulan lain.
INTRAPERSONAL
  • Dimiliki oleh mereka yang memiliki pengetahuan tentang diri sendiri yang melibatkan perasaan, niat,matlamat hidup . 
  • Kecerdasan ini sukar dinilai.
NATURALIS
  • Dimiliki oleh mereka yang berminat pada alam semula jadi.
SPIRITUAL
  • Dimiliki oleh mereka yang mempunyai kepekaan dan keupayaan untuk menjawab soalan berkaitan dengan kewujudan manusia dan kematian, dan realiti kehidupan.

DEFINISI DAN KEPELBAGAIAN KECERDASAN

Posted by Unknown at 8:38 PTG 0 comments
APA ITU KECERDASAN ???


  • Menurut Kamus Dewan, kecerdasan bermaksud kesempurnaan akal (untuk berfikir,mengerti dan lain-lain seperti kepandaian , kepintaran, kecerdikan.

ANTARA KEPELBAGAIAN KECERDASAN YANG DIPERKENALKAN OLEH HOWARD GARDNER:

  1. LOGIKAL MATEMATIK
  2. VISUAL
  3. LINGUISTIK
  4. KINESTETIK
  5. MUZIK
  6. INTERPERSONAL
  7. INTRAPERSONAL
  8. NATURALIS
  9. SPIRITUAL


TEORI KECERDASAN PELBAGAI HOWARD GARDNER

Posted by Unknown at 8:29 PTG 0 comments
TEORI KECERDASAN HOWARD GARDNER






HOWARD GARDNER

BIODATA HOWARD GARDNER

Howard Gardner atau Antony Wilker merupakan seorang tokoh pendidikan dan psikologi. beliau terkenal. beliau telah mencetuskan teori kecerdasan pelbagai.Beliau berasal dari Amerika yang lahir dengan namalengkap iaitu Howard Earl Gardner pada 11 Julai 1943 di Scranton, Pennsilvania. Beliau juga merupakan Co-Director pada projek Zero di sebuah kelompok Penelitian di Havard School Graduate School Of Education..



KOMPUTER SEBAGAI SUMBER PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Posted by Unknown at 7:53 PTG 0 comments
Kriteria memilih perisian atau program untuk kanak-kanak:

  • Kesesuiaan umur
  • kawalan kanak-kanak
  • Arahan jelas
  • Kadar kerumitan
  • Berdikari
  • Tiada unsur keganasan
  • Orientasi proses
  • Objek nyata
  • Kelebihan teknikal
  • Transfomasi

TIPS UNTUK MELAYARI INTERNET

Posted by Unknown at 7:52 PTG 0 comments

TIPS:
  • Melayari permainan atau laman web sebelum atau bersama kanak-kanak kerana tidak semua laman web atau permainan di internet sesuai dengan mereka.
  • Cari masa untuk melayari dan mencuba dahulu permainan
  • Bercakap dengan kanak-kanak mengenai apa yang dilihat dan aktiviti dilakukan
  • Biarkan kanak-kanak tentukan kelajuan
  • Bertanya, menawarkan bantuan jika perlu, beri galakan dan jadikan aktiviti yang menarik serta masa yang berkualiti.
  • Jangkaan masa selama 15-30 minit untuk satu sesi
  • menggalakkan penerokaan
  • Pendedahan biar sedikit demi sedikit kerana pembelajaran menggunakan komputer komputer hanya salah satu cara untuk kanak-kanak mempunyai pelbagai pendekatan pembelajaran yang menarik dan kreatif.

KEMAHIRAN KANAK-KANAK DALAM MENGGUNAKAN KOMPUTER

Posted by Unknown at 7:17 PTG 0 comments
Kemahiran yang dikuasai:

  • kemahiran membuka dan menutup komputer
  • membuka sesuatu program
  • menutup sesuatu program
  • klik sekali
  • menggerakkan tetikus dengan baik
  • dapat menekan "space bar", "delete", "enter" dan  "caps lock"
  • mencetak dokumen

FUNGSI KOMPONEN CPU

Posted by Unknown at 6:49 PTG 0 comments
·         RAM adalah tempat penyimpanan data untuk  sementara sehingga data tersebut  dapat diproses dalam CPU.
·         ROM adalah pendek yang berfungsi untuk mengekalkan firware dalam peranti komputer.
·        Motherboard adalah pusat semua peralatan komputer boleh dihubungkan antara satu komponen dengan komponen lain.

·         Harddisk adalah penyimpanan data secara kekal ke dalam bahagian yang telah tersedia di dalamnya untuk membaca dan menulis.

·         Power Supply adalah bekalan kuasa dalam peranti elektronik yang sangat penting kerana komponen ini akan membahagikan voltan untuk semua komponen lain dalam peranti elektronik.
·         Bateri CMOS adalah untuk menyimpan masa komputer (time setting) dan untuk menyimpan BIOS tetapan-tetapan.


JENIS-JENIS KOMPONAN KOMPUTER

Posted by Unknown at 6:38 PTG 0 comments
Jenis-jenis komponan komputer:
  •  RAM
  • ROM
  • Motherboard
  • Hard Disk
  • Power supply
  • Batery CMOS

KONSEP PENGURUSAN TINGKAH LAKU

Posted by Unknown at 6:25 PTG 0 comments

KONSEP PENGURUSAN TINGKAH LAKU
~ Perancangan yang rapi
~ tentukan individu atau kumpulan yang bermasalah tingkah laku 
~ Teknik intervensi yang yang berkesan 
~ Penilaian secara objektif

ANTARA AKTIVITI TINGKAH LAKU :
 
Tingkah laku positif

Tingkah laku negatif

FAKTOR TINGKAH LAKU NEGATIF

Posted by Unknown at 6:01 PTG 0 comments
FAKTOR TINGKAH LAKU NEGATIF
- Pengaruh rakan sebaya
- Keluarga
- Peranan guru
- Keadaan fizikal dalam bilik darjah 

MAKSUD DAN ANTARA TINGKAH LAKU NEGATIF

Posted by Unknown at 5:57 PTG 0 comments
TINGKAH LAKU NEGATIF
* Tingkah laku negatif pula merupakan tingkah laku yang mampu memberikan masalah dan mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas.



     ANTARA JENIS TINGKAH LAKU NEGATIF 
 1. Tingkah laku merosakkan(Destruktif)
*Tingkah laku agresif untuk melihat orang lain mengalami
 kesusahan atau menderita atau merasa seronok apabila orang lain mendapat malang seperti merosakkan sesuatu alatan atau benda, mematahkan, menconteng dan lain-lain.
2. Tingkah laku mengganggu(Disruptif)
*Pelakuan yang melampau yang mengganggu ketenteraman orang
 lain atau pengajaran seperti membuat bising, mengganggu rakan, menolak-nolak, bertumbuk, menjerit, bercakap dengan kuat dan lain-lain.
3. Pengunduran diri
*Keadaan kanak-kanak yang menarik diri daripada sesuatu situasi 
atau aktiviti kerana rasa rendah diri, rasa tidak selamat, rasa 
terancam, kurang kemahiran atau malu.
4. Hiperaktif
*Keadaan kanak-kanak yang tidak boleh duduk diam, bergerak ke 
sana ke mari tanpa tujuan, sukar dikawal. kanak-kanak ini tidak
 takut kepada orang, kerap menangis, suka ketawa, sukar beri
 tumpuan terhadap permainan atau kerja yang dilakukan, mudah mengamuk apabila kehendaknya sendiri.
5. Kebimbangan
*Kanak-kanak yang berkeadaan tidak tenteram atau kurang senang 
atau takut disebabkan guru dan murid lain akan memandang 
rendah terhadap dirinya. Contohnya dalam pelaksanaan aktiviti.
6.Pergantungan berlebihan
* Kanak-kanak yang bergantungan secara berlebihan kepada orang 
lain seperti ibubapa, guru, rakan sebaya dan tidak dapat berdikari
 atau membuat keputusan sendiri.  

MAKSUD DAN CONTOH TINGKAH LAKU POSITIF

Posted by Unknown at 6:06 PG 0 comments
TINGKAH LAKU POSITIF
•Sikap ingin tahu yang tinggi menyebabkan kreativiti kanak-kanak boleh dikembangkan melalui aktiviti yang dijalankan oleh guru.
•Kanak-kanak akan lebih bersemangat untuk melibatkan diri dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
•Proses untuk perkembangan kanak-kanak secara seimbang.


ANTARA CONTOH TINGKAH LAKU POSITIF
Tingkah laku ingin tahu – sikap ingin tahu yang tinggi terhadap sesuatu perkara yang dilihat.
Tingkah laku cepat belajar –
 cepat menangkap atau ‘ catch up ‘ sesuatu perkara yang baru dipelajaridapat mempelajari sesuatu  yang baru dengan cepat.
Tingkah laku pintar cerdas – sentiasa cepat dan pantas apabila menggunakan otak dan berfikir.
Tingkah laku proaktif – sentiasa menunjukkan kesungguhan atau sikap maju ke depan berbanding kawan-kawan yang lain.


FAKTOR TINGKAH LAKU POSITIF
~ BAKA
~ KELUARGA 
~ RAKAN SEBAYA

~ PENGARUH TADIKA (GURU)

TINGKAH LAKU KANAK-KANAK

Posted by Unknown at 5:10 PG 0 comments

TINGKAH LAKU KANAK-KANAK

APA ITU TINGKAH LAKU?

1.Apa yang dilakukan atau diperkatakan oleh seseorang individu.

2.Tingkah laku juga semua tindakan manusia yg boleh diperhatidiukur dan dinilai dan sebarang

   perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidaksecara sedar atau separa sedar.


Terdapat dua jenis tingkah laku:

         -TINGKAH LAKU NEGATIF

      -TINGKAH LAKU POSITIF

 

SI CILIK : PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea