Selasa, 18 Disember 2018

DEFINISI DAN BEBERAPA FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERKEMBANGAN BAHASA

Posted by Unknown at 6:31 PG 0 comments

DEFINISI 


  • Bahasa menurut kamus dewan Edisi Ketiga (1996:87) satu prosses lambang bunyi bunyian dipakai sebagai alat perhubungan dalam alam sekitar dan sekumpulan manusia.
  • Bahasa juga adalah anugerah yang istimewa kepada setiap individu.Bahasa juga sebuah saluran yang membolehkan kanak-kanak menyusun dan mengutarakan idea dan pengaaman nya.
  • Perkembangan dan penggunaan bahasa sangat penting bagi membolehkan kanak-kanak berhubung antara satu sama lain. 


TERDAPAT BEBERAPA FAKTOR YANG BOLEH MEMPENGARUHI PERKEMBANGAN BAHASA KANAK-KANAK:




UMUR

  • Perbendaharaan kata kanak-kanak akan bertambah mengikut perkembangan umur mereka.Semakin meningkat umur semakin banyak perbendaharaan kata bertambah.

KESIHATAN

  • Perbendaharaan kata kanak-kanak akan terjejas jika kesihatan mereka terganggu kerana mereka akan menjadi kurang aktif dan tidak mahu bercakap demgan sesiapa.

JANTINA

  • Secara umumnya, kanak-kanak perempuan akan lebih cepat bercakap daripada kaak-kanak lelaki keranaalat suara kanak-kanak perempuan lebih cepat matang berbanging kanak-kanak lelaki.

PERINGKAT PERKEMBANGAN

Posted by Unknown at 2:29 PG 0 comments


DUA PERINGKAT PERKEMBANGAN :

1) PERINGKAT SENSORI MOTORKanak-kanak sering menggunakan ayat dengan satu perkataan seperti :

  • Apabila sedang lapar "mamam"
      CONTOH : Adik tunjuk ke arah roti dan sebut "mamam"

2) PERINGKAT PRAOPERASI
  • Pada peringkat dua hingga tujuh tahun,kanak-kanak mula memahami perkataan yang mempunyai lebih daripada satu maksud

CIRI-CIRI PERKEMBANGAN BAHASA

Posted by Unknown at 2:19 PG 0 comments


CIRI-CIRI PERKEMBANGAN BAHASA KANAK-KANAK :


  • Penglihatan  yang baik
  • Pendengaran yang baik
  • Kecerdasan yang normal
  • Mempunyai sahsiah yang matang 
  • Aktif dan cergas
  • Faham dan pandai menggunakan perbendaharaan kata
  • Berminat dan berkebolehan untuk belajar dan mendengar bercerita
  • Memberi perhatian penuh terhadap sesuatu kerja
  • Dapat menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling

PERINGKAT PERKEMBANGAN BAHASA KANAK-KANAK MENGIKUT UMUR

Posted by Unknown at 2:09 PG 0 comments

PERINGKAT PERKEMBANGAN BAHASA KANAK-KANAK

Lahir - 2 bulan 

  • Menangis dan senyum.
  • Lebih suka kepada suara.

2 - 4 bulan


  • Bermain dengan bunyi vokal seperti "aa-aa-aa" atau "oo-oo-oo".

6 - 9 bulan
  • Memcantumkan bunyi konsonan dan vokal seperti "ma-ma-ma" atau "pa-pa-pa".

9 - 12 bulan 
  • Mencantum suku kata dan menghasilkan perkataan pertama seperti "mah"

1 - 11/2 bulan
  • Menyebut suku kata pertama seperti "mama" atau "papa"

11/2 - 2 tahun
  • Menyebut gabungan dua perkataan sepertin" Ti - Kar" untuk menyatakan "mak,nak roti bakar"

2 - 4 tahun 
  • Menyebut gabungan tiga perkataan.
  • Perkataan rumit seperti " didi" untuk "tonton televisyen"

4 - 6  tahun

  • Menghasilkan gabungan empat dan lima perkataan .
  • Mengulang dan dapat mengubahsuai perkataan untuk interaksi (sudah boleh bercakap dengan lancar).

SISTEM BAHASA

Posted by Unknown at 1:44 PG 0 comments

SISTEM BAHASA

Terdapat beberapa sistem bahasa yang terdapat dalam bahasa melayu :

1) Fonologi

  • Kebolehan melahirkan bunyi,perkataan dan ayat.
2) Morfologi

  • Belajar perkataan baru apabila memahami gabungan bunyi yang membawa maksud tertentu.
3) Sintaksis

  • Dapat menguasai ujaran yang terdiri daripada satu perkataan.
4) Simatik
  • Berkebolehan memahami percakapan yang didengari.

PROSES PERKEMBANGAN KANAK-KANAK

Posted by Unknown at 12:16 PG 0 comments
PROSES PERKEMBANGAN KANAK-KANAK



  • SKEMA
proses mencipta, memperhalus,membuat perubahan, menyusun dan mengurus.

  • ASIMILASI
menambah maklumat baru ke dalam skema yang sedia ada tanpa mengubahsuai.

  • AKOMODASI
mengubahsuaikan diri, mengubah dan memahami maklumat baru menguikut skema.

  • ADAPTASI 
menyeimbangkan proses penyerapan dan pengubahsuaian.

PERINGKAT PERKEMBANGAN KANAK-KANAK

Posted by Unknown at 12:15 PG 0 comments
PERINGKAT PERKEMBANGAN KANAK-KANAK


  • PERINGKAT DERIA MOTOR
peringkat ini bermula dari masa lahir hingga ke umur dua tahun. kanak-kanak melalui kesan deria dan gerak balasnya. dia juga mengetahui benda-benda wujud dalam alam persekitaran secara fizikal dan bukan fizikal.

  • PERINGKAT PRA-OPERASI
peringkat ini bermula dari umur dua tahun hingga enam tahun.pada peringkat ini kanak-kanak lebih sosial dan menggunakan bahasa serta tanda untuk menggambarkan sesuatu konsep.

  • PERINGKAT OPERASI KONKRIT
peringkat ini bermula dari enam tahunhingga dua belas tahun.kanak-kanak mula dapat mengekalkan konsep padanan satu sama satu antara dua set.


    •  PERINGKAT OPERASI FORMAL
    peringkat ini bermula dari umur dua belas tahun. kanak-kanak memasuki peringkat pemikiran abstrak. mereka mempunyai kebolehan berfikir tanpa pengalaman konkrit.

    AKTIVITI MATEMATIK AWAL JEAN PIAGET

    Posted by Unknown at 12:13 PG 0 comments
    AKTIVITI MATEMATIK AWAL (JEAN PIAGET)









    TOKOH MATEMATIK DAN TEORI DALAM PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK

    Posted by Unknown at 12:05 PG 0 comments
    TOKOH MATEMATIK JEAN PIAGET


     JEAN PIAGET

    BIODATA JEAN PIAGET
    • Beliau merupakan sebagai seorang ahli biologi yang cukup terlatih. beliau lahir di Nauchate, switzeland pada 9 ogos 1896. beliau merupakan anak sejarawan bernama Arthur piaget yang merupakan seorang profesor sastera dalam bidang sejarah.
     

    SI CILIK : PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea